Direktlänk till inlägg 17 december 2015

Rädslan för att misslyckas

Av Annemon - 17 december 2015 18:43

Många är rädda för att fatta fel beslut eller att misslyckas. Rädslan för att misslyckas kanske är den vanligaste orsaken till att man skjuter upp saker och inte vågar försöka. Men om man inte gör ett försök så misslyckas man automatiskt. Då har man i alla fall något att skydda sig med, man kan säga att jag har aldrig försökt. Om jag hade försökt så hade jag nog lyckats.


För var dag som går då man inte försöker så har man automatiskt misslyckats. Det kan vara bra att tänka på.

Ibland förstår man inte att man har något som måste göras, något man blundar för. Ett tecken på att man skjuter upp något som man inte vågar ta tag i är att man börjar prokrastinera, man kanske börjar köpa en massa godis och sätter sig i soffan och kollar på film, spelar tv spel eller poker på nätet. Lägenheten blir stökigare och stökigare, man orkar inte ta tag i det som måste göras så man flyr verkligheten och söker aktiviteter som är stimulerande för stunden. Det är så missbruk ofta startar.


Hamnar man i den situationen så är det dags att tänka efter, vad är det jag flyr från? Vad måste göras och varför drar jag mig från att göra detta?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annemon - 13 december 2015 18:28

Vare sig du ska gifta dig, skaffa barn eller starta ett eget företag så kommer du aldrig att vara riktigt redo, det finns inget rätt tillfälle att vänta på för det kommer aldrig att dyka upp. Så vad väntar man på?   Men det tankesättet så är de...

Av Annemon - 11 december 2015 16:57

För mig är det viktigt att sova bra om natten, det är ju ganska självklart egentligen men för mig är det så pass viktigt att jag har med mig en egen resemadrass när jag tar in på hotell. Jag har med mig en särskild resemadrass som jag sover på. Det ä...

Av Annemon - 9 december 2015 23:28

Det är galet mycket folk ute på stan nu, alla är ute och köper julklappar verkar det som. Jag som trodde att jag var tidigt ute i år. Man kanske ska beställa allt från internet istället så slipper man var ute bland allt folk, det måste ju vara mycket...

Skapa flashcards